SOS Costa Brava i Amics de la Natura de Cadaqués s’han manifestat aquest dissabte al matí pels carrers de Cadaqués en contra de l’especulació urbanística i de la modificació del Pla d’Ordenament Urbanístic Municipal (POUM) que treballa l’equip de govern local. Amb la proposta actual es podrien aixecar un miler d’habitatges més, que suposaria «un increment del 30%» en comparació amb la capacitat actual. La plataforma també ha posat sobre la taula altres denúncies urbanístiques com ara el projecte de traslladar el camp de futbol a Portlligat per edificar-hi pisos o les irregularitats d’un càmping que hi ha al costat del cementiri.
Més de mig centenar de persones s’han reunit a les deu del matí al costat del cementiri de Cadaqués, convocats per la plataforma SOS Costa Brava. L’objectiu era fer una passejada reivindicativa per alguns dels punts amb més tensió urbanística i denunciar l’increment d’habitatge de nova construcció que preveu la modificació del POUM que està elaborant l’equip de govern local.
El president de SOS Costa Brava, Jordi Palaudelmàs, considera que el que ha de fer el consistori és «preservar» l’entorn actual i treballar per revertir algunes de les segones residències ja edificades en habitatge habitual. Palaudelmàs entén que hi hagi problemes d’accés a una llar al municipi però aposta per polítiques que afectin les segones residències. «Hi ha 2.500 apartaments i només un miler d’habitatge habitual, això no pot ser», sentencia.
SOS Costa Brava i Amics de la Natura de Cadaqués denuncien, primerament, un total de 158 apartaments planejats i aprovats inicialment en l’avanç del POUM. Les entitats adverteixen que la seva construcció comportarà la destrucció i total desparició dels horts existents a la zona.
Les entitats també s’oposen frontalment a a la requalificació del camp de futbol actual per construir-hi més d’una quarantena d’habitatges i desplaçant l’equipament esportiu a la riera de Portlligat, zona inundable i de protecció de la Casa-Museu Dalí. Va ser ara fa un any quan ja va tenir lloc una acció de protesta per aquest cas: si bé d’una banda la ubicació actual és més propera i integrada al nucli de Cadaqués, el terreny on es vol reubicar està protegit culturalment i paisatgísticament per l’entorn de protecció de la Casa Dalí i pel Departament d’Acció Climàtica de la Generalitat de Catalunya, pel seu gran valor mediambiental (oliveres autòctones i vegetació mediterrània) i patrimonial (pedra seca), alhora que també es troba protegida per la limitació amb el Parc Natural de Cap de Creus i la seva connectivitat marítim-terrestre.
El tercer cas radica al Camping We Camp, que acumula una dotzena d’irregularitats urbanístiques per a tramitar, entre d’altres, l’adaptació al PDU de Sòls No Sostenibles, la integració paisatgística, la cessió de vial i el soterrament d’una línia de mitja tensió. Des de l’any 2023 SOS Costa Brava i Amics de la Natura de Cadaqués han anat denunciant les obres que s’han anat fent al camping.
Finalment les entitats també denuncien la construcció d’una cinquantena d’habitatges a Saguarda, quan encara no han restituït a l’estat anterior en que es trobava tota la zona destrossada de kms de pedra seca i la pèrdua de centenars d’oliveres. Aquest cas, batalla endegada per ambdues entitats des d’anys enrere, afectaria tant torrenteres com recs, rieres i zones de domini públic hidràulic.
Per acabar-ho d’adobar també es protesta contra la modificació del Camí de Ronda a la zona de Caials-27. Les entitats denuncien la no adaptació del projecte d’urbanització a la normativa urbanística actual.
SOS Costa Brava i Amics de la Natura de Cadaqués proposen reduir considerablement els Plans Parcials de s’Oliguera i la urbanització de Turó des Calders. Alhora també aposten per reduir l’entrada de vehicles a Cadaqués al 50% (els que no tinguin reserva) i sempre anar en direcció slow town, que implicaria que la circulació a la majoria dels seus carrers no pugui superar els 30 quilòmetres per hora.
El retorn de còdols a la platja de Cadaqués
L’acte també ha inclòs una acció de retorn de pedres còdols a la platja, llarga reivindicació defensada pels Amics de la Natura de Cadaqués, amb l’objectiu de revertir l’impacte causat per anys de retirada de pedres per part de turistes, estiuejants i residents. Els còdols, elements característics del litoral de Cadaqués, tenen un gran valor ecològic i paisatgístic, i la seva desaparició afecta l’equilibri natural i el patrimoni geològic.
