Aquest dimecres 25 de juny, les entitats ecologistes IAEDEN-Salvem l’Empordà i SOS Costa Brava es van reunir amb la Directora General d’Ordenació del Territori, Urbanisme i Arquitectura de la Generalitat de Catalunya per traslladar-li la preocupació per l’actual situació urbanística i energètica a la comarca de l’Alt Empordà.
Durant la trobada, les entitats van alertar sobre l’obsolescència del planejament urbanístic en la majoria dels municipis de la comarca —només 25 dels 68 disposen de POUM actualitzat— i van demanar que s’aturi qualsevol nou projecte d’urbanització fins que aquest planejament sigui revisat i adaptat als plans territorials vigents.
A la reunió també es va reclamar una moratòria immediata als macroprojectes en tràmit que afecten espais de gran valor natural, com ara la urbanització de zones com la Farella, Super Fener o Cap de Bol, així com la pèrdua de sòl agrícola pel projecte Logis Empordà. Les entitats denuncien que aquests plans s’estan tramitant en base a normatives obsoletes i sense avaluació ambiental rigorosa.
A més, van insistir en la urgència d’aprovar el Pla Territorial Sectorial per a la Implantació de les Energies Renovables (PLATER), com a eina clau per garantir una transició energètica justa i territorialment equilibrada. Per això, demanen suspendre projectes com el Parc Eòlic Galatea o el Parc Solar Santa Llogaia 5 fins que el PLATER estigui aprovat.
Tant IAEDEN com SOS Costa Brava reclamen un compromís ferm de les administracions per vetllar per una planificació urbanística i energètica basada en el rigor, la sostenibilitat i el respecte pel territori.
